TAATA

A k t i i v i n   i n d i k a t i i v i n

PREESENS                       KIELTOMUOTO
minä      takaan               en        takaa
sinä      takaat               et        takaa
hän       takaa                ei        takaa
me        takaamme             emme      takaa
te        takaatte             ette      takaa
he        takaavat             eivät     takaa

PASSIIVI
          taataan              ei        taata

IMPERFEKTI                    
         takasin               en        taannut
         takasit               et        taannut
         takasi                ei        taannut
         takasimme             emme      taanneet
         takasitte             ette      taanneet
         takasivat             eivät     taanneet

PASSIIVI
         taattiin              ei        taattu

PERFEKTI
olen     taannut               en      ole taannut
olet     taannut               et      ole taannut
on       taannut               ei      ole taannut
olemme   taanneet              emme    ole taanneet
olette   taanneet              ette    ole taanneet
ovat     taanneet              eivät   ole taanneet

PASSIIVI
on       taattu                ei      ole taattu

PLUSKVAMPERFEKTI
olin     taannut               en    ollut  taannut
olit     taannut               et    ollut  taannut
oli      taannut               ei    ollut  taannut
olimme   taanneet              emme  olleet taanneet
olitte   taanneet              ette  olleet taanneet
olivat   taanneet              eivät olleet taanneet

PASSIIVI
oli      taattu                ei    ollut  taattu

A k t i i v i n   k o n d i t i o n a a l i n

PREESENS
minä     takaisin              en          takaisi
sinä     takaisit              et          takaisi
hän      takaisi               ei          takaisi
me       takaisimme            emme        takaisi
te       takaisitte            ette        takaisi
he       takaisivat            eivät       takaisi

PASSIIVI
         taattaisiin           ei          taattaisi

PERFEKTI
olisin   taannut               en olisi    taannut
olisit   taannut               et olisi    taannut
olisi    taannut               ei olisi    taannut
olisimme taanneet              emme olisi  taanneet
olisitte taanneet              ette olisi  taanneet
olisivat taanneet              eivät olisi taanneet

PASSIIVI
olisi    taattu                ei olisi    taattu

A k t i i v i n   p o t e n t i a a l i n

PREESENS
minä     taannen               en          taanne
sinä     taannet               et          taanne
hän      taannee               ei          taanne
me       taannemme             emme        taanne
te       taannette             ette        taanne
he       taannevat             eivät       taanne

PASSIIVI
         taattaneen            ei          taattane

PERFEKTI
lienen   taannut               en    liene taannut
lienet   taannut               et    liene taannut
lienee   taannut               ei    liene taannut
lienemme taanneet              emme  liene taanneet
lienette taanneet              ette  liene taanneet
lienevät taanneet              eivät liene taanneet

PASSIIVI
lienee   taattu                ei    liene taattu

A k t i i v i n   i m p e r a t i i v i n

PREESENS

(sinä)   takaa                 älä         takaa
(hän)    taatkoon              älköön      taatko
(me)     taatkaamme            älkäämme    taatko
(te)     taatkaa               älkää       taatko
(he)     taatkoot              älkööt      taatko

PASSIIVI
         taattakoon            älköön      taattako

PERFEKTI

ole      taannut               älä ole       taannut
olkoon   taannut               älköön olko   taannut
olkaamme taanneet              älkäämme olko taanneet
olkaa    taanneet              älkää olko    taanneet
olkoot   taanneet              älkööt olko   taanneet

PASSIIVI

olkoon   taattu                älköön olko   taattu

V e r b i n   n o m i n a a l i m u o d o t

I INFINITIIVI               II INFINITIIVI

Lyhyempi muoto:             inessiivi    taatessa
         taata              instruktiivi taaten

Pitempi muoto:              Passiivi
         taatakseni         inessiivi    taattaessa
         taataksesi
         taatakseen
         taataksemme
         taataksenne
         taatakseen

III  INFINITIIVI              IV INFINITIIVI

inessiivi    takaamassa       nominatiivi  takaaminen
elatiivi     takaamasta       partitiivi   takaamista
illatiivi    takaamaan         
adessiivi    takaamalla
abessiivi    takaamatta       I PARTISIIPPI 
instruktiivi takaaman         aktiivi      takaava
                              passiivi     taattava
Passiivi
instruktiivi taattaman        II PARTISIIPPI 
                              aktiivi      taannut
                              passiivi     taattu

TAHTOA

A k t i i v i n i n d i k a t i i v i n PREESENS KIELTOMUOTO minä tahdon en tahdo sinä tahdot et tahdo hän tahtoo ei tahdo me tahdomme emme tahdo te tahdotte ette tahdo he tahtovat eivät tahdo PASSIIVI tahdotaan ei tahdota IMPERFEKTI tahdoin en tahtonut tahdoit et tahtonut tahtoi ei tahtonut tahdoimme emme tahtoneet tahdoitte ette tahtoneet tahtoivat eivät tahtoneet PASSIIVI tahdottiin ei tahdottu PERFEKTI olen tahtonut en ole tahtonut olet tahtonut et ole tahtonut on tahtonut ei ole tahtonut olemme tahtoneet emme ole tahtoneet olette tahtoneet ette ole tahtoneet ovat tahtoneet eivät ole tahtoneet PASSIIVI on tahdottu ei ole tahdottu PLUSKVAMPERFEKTI olin tahtonut en ollut tahtonut olit tahtonut et ollut tahtonut oli tahtonut ei ollut tahtonut olimme tahtoneet emme olleet tahtoneet olitte tahtoneet ette olleet tahtoneet olivat tahtoneet eivät olleet tahtoneet PASSIIVI oli tahdottu ei ollut tahdottu A k t i i v i n k o n d i t i o n a a l i n PREESENS minä tahtoisin en tahtoisi sinä tahtoisit et tahtoisi hän tahtoisi ei tahtoisi me tahtoisimme emme tahtoisi te tahtoisitte ette tahtoisi he tahtoisivat eivät tahtoisi PASSIIVI tahdottaisiin ei tahdottaisi PERFEKTI olisin tahtonut en olisi tahtonut olisit tahtonut et olisi tahtonut olisi tahtonut ei olisi tahtonut olisimme tahtoneet emme olisi tahtoneet olisitte tahtoneet ette olisi tahtoneet olisivat tahtoneet eivät olisi tahtoneet PASSIIVI olisi tahdottu ei olisi tahdottu A k t i i v i n p o t e n t i a a l i n PREESENS minä tahtonen en tahtone sinä tahtonet et tahtone hän tahtonee ei tahtone me tahtonemme emme tahtone te tahtonette ette tahtone he tahtonevat eivät tahtone PASSIIVI tahdottaneen ei tahdottane PERFEKTI lienen tahtonut en liene tahtonut lienet tahtonut et liene tahtonut lienee tahtonut ei liene tahtonut lienemme tahtoneet emme liene tahtoneet lienette tahtoneet ette liene tahtoneet lienevät tahtoneet eivät liene tahtoneet PASSIIVI lienee tahdottu ei liene tahdottu A k t i i v i n i m p e r a t i i v i n PREESENS (sinä) tahdo älä tahdo (hän) tahtokoon älköön tahtoko (me) tahtokaamme älkäämme tahtoko (te) tahtokaa älkää tahtoko (he) tahtokoot älkööt tahtoko PASSIIVI tahdottakoon älköön tahdottako PERFEKTI ole tahtonut älä tahtonut olkoon tahtonut älköön tahtonut olkaamme tahtoneet älkäämme tahtoneet olkaa tahtoneet älkää tahtoneet olkoon tahtoneet älkööt tahtoneet PASSIIVI olkoon tahdottu älköön olko tahdottu V e r b i n n o m i n a a l i m u o d o t I INFINITIIVI II INFINITIIVI Lyhyempi muoto: inessiivi tahtoessa tahtoa instruktiivi tahtoen Pitempi muoto: Passiivi tahtoakseni inessiivi tahdottaessa tahtoaksesi tahtoakseen tahtoaksemme tahtoaksenne tahtoakseen III INFINITIIVI IV INFINITIIVI inessiivi tahtomassa nominatiivi tahtominen elatiivi tahtomasta partitiivi tahtomista illatiivi tahtomaan adessiivi tahtomalla abessiivi tahtomatta I PARTISIIPPI instruktiivi tahtoman aktiivi tahtova passiivi tahdottava Passiivi instruktiivi tahdottaman II PARTISIIPPI aktiivi tahtonut passiivi tahdottu

TAISTELLA

A k t i i v i n i n d i k a t i i v i n PREESENS KIELTOMUOTO minä taistelen en taistele sinä taistelet et taistele hän taistelee ei taistele me taistelemme emme taistele te taistelette ette taistele he taistelevat eivät taistele PASSIIVI taistellaan ei taistella IMPERFEKTI taistelin en taistellut taistelit et taistellut taisteli ei taistellut taistelimme emme taistelleet taistelitte ette taistelleet taistelivat eivät taistelleet PASSIIVI taisteltiin ei taisteltu PERFEKTI olen taistellut en ole taistellut olet taistellut et ole taistellut on taistellut ei ole taistellut olemme taistelleet emme ole taistelleet olette taistelleet ette ole taistelleet ovat taistelleet eivät ole taistelleet PASSIIVI on taisteltu ei ole taisteltu PLUSKVAMPERFEKTI olin taistellut en ollut taistellut olit taistellut et ollut taistellut oli taistellut ei ollut taistellut olimme taistelleet emme olleet taistelleet olitte taistelleet ette olleet taistelleet olivat taistelleet eivät olleet taistelleet PASSIIVI oli taisteltu ei ollut taisteltu A k t i i v i n k o n d i t i o n a a l i n PREESENS minä taistelisin en taistelisi sinä taistelisit et taistelisi hän taistelisi ei taistelisi me taistelisimme emme taistelisi te taistelisitte ette taistelisi he taistelisivat eivät taistelisi PASSIIVI taisteltaisiin ei taisteltaisi PERFEKTI olisin taistellut en olisi taistellut olisit taistellut et olisi taistellut olisi taistellut ei olisi taistellut olisimme taistelleet emme olisi taistelleet olisitte taistelleet ette olisi taistelleet olisivat taistelleet eivät olisi taistelleet PASSIIVI olisi taisteltu ei olisi taisteltu A k t i i v i n p o t e n t i a a l i n PREESENS minä taistellen en taistelle sinä taistellet et taistelle hän taistellee ei taistelle me taistellemme emme taistelle te taistellette ette taistelle he taistellevat eivät taistelle PASSIIVI taisteltaneen ei taisteltane PERFEKTI lienen taistellut en liene taistellut lienet taistellut et liene taistellut lienee taistellut ei liene taistellut lienemme taistelleet emme liene taistelleet lienette taistelleet ette liene taistelleet lienevät taistelleet eivät liene taistelleet PASSIIVI lienee taisteltu ei liene taisteltu A k t i i v i n i m p e r a t i i v i n PREESENS (sinä) taistele älä taistele (hän) taistelkoon älköön taistelko (me) taistelkaamme älkäämme taistelko (te) taistelkaa älkää taistelko (he) taistelkoot älkööt taistelko PASSIIVI taisteltakoon älköön taisteltako PERFEKTI ole taistellut älä ole taistellut olkoon taistellut älköön olko taistellut olkaamme taistelleet älkäämme olko taistelleet olkaa taistelleet älkää olko taistelleet olkoot taistelleet älkööt olko taistelleet PASSIIVI olkoon taisteltu älköön olko taisteltu V e r b i n n o m i n a a l i m u o d o t I INFINITIIVI II INFINITIIVI Lyhyempi muoto: inessiivi taistellessa taistella instruktiivi taistellen Pitempi muoto: Passiivi taistellakseni inessiivi taisteltaessa taistellaksesi taistellakseen taistellaksemme taistellaksenne taistellakseen III INFINITIIVI IV INFINITIIVI inessiivi taistelemassa nominatiivi taisteleminen elatiivi taistelemasta partitiivi taistelemista illatiivi taistelemaan adessiivi taistelemalla abessiivi taistelematta I PARTISIIPPI instruktiivi taisteleman aktiivi taisteleva passiivi taisteltava Passiivi instruktiivi taisteltaman II PARTISIIPPI aktiivi taistellut passiivi taisteltu

TAITAA

A k t i i v i n i n d i k a t i i v i n PREESENS KIELTOMUOTO minä taidan en taida sinä taidat et taida hän taitaa ei taida me taidamme emme taida te taidatte ette taida he taitavat eivät taida PASSIIVI taidetaan ei taideta IMPERFEKTI taisin en taitanut taisit et taitanut taisi ei taitanut taisimme emme taitaneet taisitte ette taitaneet taisivat eivät taitaneet PASSIIVI taidettiin ei taidettu PERFEKTI olen taitanut en ole taitanut olet taitanut et ole taitanut on taitanut ei ole taitanut olemme taitaneet emme ole taitaneet olette taitaneet ette ole taitaneet ovat taitaneet eivät ole taitaneet PASSIIVI on taidettu ei ole tihdettu PLUSKVAMPERFEKTI olin taitanut en ollut taitanut olit taitanut et ollut taitanut oli taitanut ei ollut taitanut olimme taitaneet emme olleet taitaneet olitte taitaneet ette olleet taitaneet olivat taitaneet eivät olleet taitaneet PASSIIVI oli taidettu ei ollut taidettu A k t i i v i n k o n d i t i o n a a l i n PREESENS minä taitaisin en taitaisi sinä taitaisit et taitaisi hän taitaisi ei taitaisi me taitaisimme emme taitaisi te taitaisitte ette taitaisi he taitaisivat eivät taitaisi PASSIIVI taidettaisiin ei taidettaisi PERFEKTI olisin taitanut en olisi taitanut olisit taitanut et olisi taitanut olisi taitanut ei olisi taitanut olisimme taitaneet emme olisi taitaneet olisitte taitaneet ette olisi taitaneet olisivat taitaneet eivät olisi taitaneet PASSIIVI olisi taidettu ei olisi taidettu A k t i i v i n p o t e n t i a a l i n PREESENS minä taitanen en taitane sinä taitanet et taitane hän taitanee ei taitane me taitanemme emme taitane te taitanette ette taitane he taitanevat eivät taitane PASSIIVI taidettaneen ei taidettane PERFEKTI lienen taitanut en liene taitanut lienet taitanut et liene taitanut lienee taitanut ei liene taitanut lienemme taitaneet emme liene taitaneet lienette taitaneet ette liene taitaneet lienevät taitaneet eivät liene taitaneet PASSIIVI lienee taidettu ei liene taidettu A k t i i v i n i m p e r a t i i v i n PREESENS (sinä) taida älä taida (hän) taitakoon älköön taitako (me) taitakaamme älkäämme taitako (te) taitakaa älkää taitako (he) taitakoot älkööt taitako PASSIIVI taidettakoon älköön taidettako PERFEKTI ole taitanut älä taitanut olkoon taitanut älköön taitanut olkaamme taitaneet älkäämme taitaneet olkaa taitaneet älkää taitaneet olkoon taitaneet älkööt taitaneet PASSIIVI olkoon taidettu älköön olko taidettu V e r b i n n o m i n a a l i m u o d o t I INFINITIIVI II INFINITIIVI Lyhyempi muoto: inessiivi taitaessa taitaa instruktiivi taitaen Pitempi muoto: Passiivi taitaakseni inessiivi taidettaessa taitaaksesi taitaakseen taitaaksemme taitaaksenne taitaakseen III INFINITIIVI IV INFINITIIVI inessiivi taitamassa nominatiivi taitaminen elatiivi taitamasta partitiivi taitamista illatiivi taitamaan adessiivi taitamalla abessiivi taitamatta I PARTISIIPPI instruktiivi taitaman aktiivi taitava passiivi taidettava Passiivi instruktiivi taidettaman II PARTISIIPPI aktiivi taitanut passiivi taidettu

TAJUTA

A k t i i v i n i n d i k a t i i v i n PREESENS KIELTOMUOTO minä tajuan en tajua sinä tajuat et tajua hän tajua ei tajua me tajuamme emme tajua te tajuatte ette tajua he tajuavat eivät tajua PASSIIVI tajutaan ei tajuta IMPERFEKTI tajusin en tajunnut tajusit et tajunnut tajusi ei tajunnut tajusimme emme tajunneet tajusitte ette tajunneet tajusivat eivät tajunneet PASSIIVI tajuttiin ei tajuttu PERFEKTI olen tajunnut en ole tajunnut olet tajunnut et ole tajunnut on tajunnut ei ole tajunnut olemme tajunneet emme ole tajunneet olette tajunneet ette ole tajunneet ovat tajunneet eivät ole tajunneet PASSIIVI on tajuttu ei ole tajuttu PLUSKVAMPERFEKTI olin tajunnut en ollut tajunnut olit tajunnut et ollut tajunnut oli tajunnut ei ollut tajunnut olimme tajunneet emme olleet tajunneet olitte tajunneet ette olleet tajunneet olivat tajunneet eivät olleet tajunneet PASSIIVI oli tajuttu ei ollut tajuttu A k t i i v i n k o n d i t i o n a a l i n PREESENS minä tajuaisin en tajuaisi sinä tajuaisit et tajuaisi hän tajuaisi ei tajuaisi me tajuaisimme emme tajuaisi te tajuaisite ette tajuaisi he tajuaisivat eivät tajuaisi PASSIIVI tajuttaisiin ei tajuttaisi PERFEKTI olisin tajunnut en olisi tajunnut olisit tajunnut et olisi tajunnut olisi tajunnut ei olisi tajunnut olisimme tajunneet emme olisi tajunneet olisitte tajunneet ette olisi tajunneet olisivat tajunneet eivät olisi tajunneet PASSIIVI olisi tajuttu ei olisi tajuttu A k t i i v i n p o t e n t i a a l i n PREESENS minä tajunnen en tajunne sinä tajunnet et tajunne hän tajunnee ei tajunne me tajunnemme emme tajunne te tajunnette ette tajunne he tajunnevat eivät tajunne PASSIIVI tajuttaneen ei tajuttane PERFEKTI lienen tajunnut en liene tajunnut lienet tajunnut et liene tajunnut lienee tajunnut ei liene tajunnut lienemme tajunneet emme liene tajunneet lienette tajunneet ette liene tajunneet lienevät tajunneet eivät liene tajunneet PASSIIVI lienee tajuttu ei liene tajuttu A k t i i v i n i m p e r a t i i v i n PREESENS (sinä) tajua älä tajua (hän) tajutkoon älköön tajutko (me) tajutkaamme älkäämme tajutko (te) tajutkaa älkää tajutko (he) tajutkoot älkööt tajutko PASSIIVI tajuttakoon älköön tajuttako PERFEKTI ole tajunnut älä ole tajunnut olkoon tajunnut älköön olko tajunnut olkaamme tajunneet älkäämme olko tajunneet olkaa tajunneet älkää olko tajunneet olkoot tajunneet älkööt olko tajunneet PASSIIVI olkoon tajuttu älköön olko tajuttu V e r b i n n o m i n a a l i m u o d o t I INFINITIIVI II INFINITIIVI Lyhyempi muoto: inessiivi tajutessa tajuta instruktiivi tajuten Pitempi muoto: Passiivi tajutakseni inessiivi tajuttaessa tajutaksesi tajutakseen tajutaksemme tajutaksenne tajutakseen III INFINITIIVI IV INFINITIIVI inessiivi tajuamassa nominatiivi tajuaminen elatiivi tajuamasta partitiivi tajuamista illatiivi tajuamaan adessiivi tajuamalla abessiivi tajuamatta I PARTISIIPPI instruktiivi tajuaman aktiivi tajuava passiivi tajuttava Passiivi instruktiivi tajuttaman II PARTISIIPPI aktiivi tajunnut passiivi tajuttu

TANSSIA

A k t i i v i n i n d i k a t i i v i n PREESENS KIELTOMUOTO minä tanssin en tanssi sinä tanssit et tanssi hän tanssii ei tanssi me tanssimme emme tanssi te tanssitte ette tanssi he tanssivat eivät tanssi PASSIIVI tanssitaan ei tanssita IMPERFEKTI tanssin en tanssinut tanssit et tanssinut tanssi ei tanssinut tanssimme emme tanssineet tanssitte ette tanssineet tanssivat eivät tanssineet PASSIIVI tanssittiin ei tanssittu PERFEKTI olen tanssinut en ole tanssinut olet tanssinut et ole tanssinut on tanssinut ei ole tanssinut olemme tanssineet emme ole tanssineet olette tanssineet ette ole tanssineet ovat tanssineet eivät ole tanssineet PASSIIVI on tanssittu ei ole tanssittu PLUSKVAMPERFEKTI olin tanssinut en ollut tanssinut olit tanssinut et ollut tanssinut oli tanssinut ei ollut tanssinut olimme tanssineet emme olleet tanssineet olitte tanssineet ette olleet tanssineet olivat tanssineet eivät olleet tanssineet PASSIIVI oli tanssittu ei ollut tanssittu A k t i i v i n k o n d i t i o n a a l i n PREESENS minä tanssisin en tanssisi sinä tanssisit et tanssisi hän tanssisi ei tanssisi me tanssisimme emme tanssisi te tanssisite ette tanssisi he tanssisivat eivät tanssisi PASSIIVI tanssittaisiin ei tanssittaisi PERFEKTI olisin tanssinut en olisi tanssinut olisit tanssinut et olisi tanssinut olisi tanssinut ei olisi tanssinut olisimme tanssineet emme olisi tanssineet olisitte tanssineet ette olisi tanssineet olisivat tanssineet eivät olisi tanssineet PASSIIVI olisi tanssittu ei olisi tanssittu A k t i i v i n p o t e n t i a a l i n PREESENS minä tanssinen en tanssine sinä tanssinet et tanssine hän tanssinee ei tanssine me tanssinemme emme tanssine te tanssinette ette tanssine he tanssinevat eivät tanssine PASSIIVI tanssittaneen ei tanssittane PERFEKTI lienen tanssinut en liene tanssinut lienet tanssinut et liene tanssinut lienee tanssinut ei liene tanssinut lienemme tanssineet emme liene tanssineet lienette tanssineet ette liene tanssineet lienevät tanssineet eivät liene tanssineet PASSIIVI lienee tanssittu ei liene tanssittu A k t i i v i n i m p e r a t i i v i n PREESENS (sinä) tanssi älä tanssi (hän) tanssikoon älköön tanssiko (me) tanssikaamme älkäämme tanssiko (te) tanssikaa älkää tanssiko (he) tanssikoot älkööt tanssiko PASSIIVI tanssittakoon älköön tanssittako PERFEKTI ole tanssinut älä ole tanssinut olkoon tanssinut älköön olko tanssinut olkaamme tanssineet älkäämme olko tanssineet olkaa tanssineet älkää olko tanssineet olkoot tanssineet älkööt olko tanssineet PASSIIVI olkoon tanssittu älköön olko tanssittu V e r b i n n o m i n a a l i m u o d o t I INFINITIIVI II INFINITIIVI Lyhyempi muoto: inessiivi tanssiessa tanssia instruktiivi tanssien Pitempi muoto: Passiivi tanssiakseni inessiivi tanssittaessa tanssiaksesi tanssiakseen tanssiaksemme tanssiaksenne tanssiakseen III INFINITIIVI IV INFINITIIVI inessiivi tanssimassa nominatiivi tanssiminen elatiivi tanssimasta partitiivi tanssimista illatiivi tanssimaan adessiivi tanssimalla abessiivi tanssimatta I PARTISIIPPI instruktiivi tanssiman aktiivi tanssiva passiivi tanssittava Passiivi instruktiivi tanssittaman II PARTISIIPPI aktiivi tanssinut passiivi tanssittu

TAPELLA

A k t i i v i n i n d i k a t i i v i n PREESENS KIELTOMUOTO minä tappelen en tappele sinä tappelet et tappele hän tappelee ei tappele me tappelemme emme tappele te tappelette ette tappele he tappelevat eivät tappele PASSIIVI tapellaan ei tapella IMPERFEKTI tappelin en tapellut tappelit et tapellut tappeli ei tapellut tappelimme emme tapelleet tappelitte ette tapelleet tappelivat eivät tapelleet PASSIIVI tapeltiin ei tapeltu PERFEKTI olen tapellut en ole tapellut olet tapellut et ole tapellut on tapellut ei ole tapellut olemme tapelleet emme ole tapelleet olette tapelleet ette ole tapelleet ovat tapelleet eivät ole tapelleet PASSIIVI on tapeltu ei ole tapeltu PLUSKVAMPERFEKTI olin tapellut en ollut tapellut olit tapellut et ollut tapellut oli tapellut ei ollut tapellut olimme tapelleet emme olleet tapelleet olitte tapelleet ette olleet tapelleet olivat tapelleet eivät olleet tapelleet PASSIIVI oli tapeltu ei ollut tapeltu A k t i i v i n k o n d i t i o n a a l i n PREESENS minä tappelisin en tappelisi sinä tappelisit et tappelisi hän tappelisi ei tappelisi me tappelisimme emme tappelisi te tappelisitte ette tappelisi he tappelisivat eivät tappelisi PASSIIVI tapeltaisiin ei tapeltaisi PERFEKTI olisin tapellut en olisi tapellut olisit tapellut et olisi tapellut olisi tapellut ei olisi tapellut olisimme tapelleet emme olisi tapelleet olisitte tapelleet ette olisi tapelleet olisivat tapelleet eivät olisi tapelleet PASSIIVI olisi tapeltu ei olisi tapeltu A k t i i v i n p o t e n t i a a l i n PREESENS minä tapellen en tapelle sinä tapellet et tapelle hän tapellee ei tapelle me tapellemme emme tapelle te tapellette ette tapelle he tapellevat eivät tapelle PASSIIVI tapeltaneen ei tapeltane PERFEKTI lienen tapellut en liene tapellut lienet tapellut et liene tapellut lienee tapellut ei liene tapellut lienemme tapelleet emme liene tapelleet lienette tapelleet ette liene tapelleet lienevät tapelleet eivät liene tapelleet PASSIIVI lienee tapeltu ei liene tapeltu A k t i i v i n i m p e r a t i i v i n PREESENS (sinä) tappele älä tappele (hän) tapelkoon älköön tapelko (me) tapelkaamme älkäämme tapelko (te) tapelkaa älkää tapelko (he) tapelkoot älkööt tapelko PASSIIVI tapeltakoon älköön tapeltako PERFEKTI ole tapellut älä ole tapellut olkoon tapellut älköön olko tapellut olkaamme tapelleet älkäämme olko tapelleet olkaa tapelleet älkää olko tapelleet olkoon tapelleet älkööt olko tapelleet PASSIIVI olkoon tapeltu älköön olko tapeltu V e r b i n n o m i n a a l i m u o d o t I INFINITIIVI II INFINITIIVI Lyhyempi muoto: inessiivi tapellessa tapella instruktiivi tapellen Pitempi muoto: Passiivi tapellakseni inessiivi tapeltaessa tapellaksesi tapellakseen tapellaksemme tapellaksenne tapellakseen III INFINITIIVI IV INFINITIIVI inessiivi tappelemassa nominatiivi tappeleminen elatiivi tappelemasta partitiivi tappelemista illatiivi tappelemaan adessiivi tappelemalla abessiivi tappelematta I PARTISIIPPI instruktiivi tappeleman aktiivi tappeleva passiivi tapeltava Passiivi instruktiivi tapeltaman II PARTISIIPPI aktiivi tapellut passiivi tapeltu

TAPPAA

A k t i i v i n i n d i k a t i i v i n PREESENS KIELTOMUOTO minä tapan en tapa sinä tapat et tapa hän tappaa ei tapa me tapamme emme tapa te tapatte ette tapa he tappavat eivät tapa PASSIIVI tapetaan ei tapeta IMPERFEKTI tapoin en tappanut tapoit et tappanut tappoi ei tappanut tapoimme emme tappaneet tapoitte ette tappaneet tappoivat eivät tappaneet PASSIIVI tapettiin ei tapettu PERFEKTI olen tappanut en ole tappanut olet tappanut et ole tappanut on tappanut ei ole tappanut olemme tappaneet emme ole tappaneet olette tappaneet ette ole tappaneet ovat tappaneet eivät ole tappaneet PASSIIVI on tapettu ei ole tapettu PLUSKVAMPERFEKTI olin tappanut en ollut tappanut olit tappanut et ollut tappanut oli tappanut ei ollut tappanut olimme tappaneet emme olleet tappaneet olitte tappaneet ette olleet tappaneet olivat tappaneet eivät olleet tappaneet PASSIIVI oli tapettu ei ollut tapettu A k t i i v i n k o n d i t i o n a a l i n PREESENS minä tappaisin en tappaisi sinä tappaisit et tappaisi hän tappaisi ei tappaisi me tappaisimme emme tappaisi te tappaisitte ette tappaisi he tappaisivat eivät tappaisi PASSIIVI tapettaisiin ei tapettaisi PERFEKTI olisin tappanut en olisi tappanut olisit tappanut et olisi tappanut olisi tappanut ei olisi tappanut olisimme tappaneet emme olisi tappaneet olisitte tappaneet ette olisi tappaneet olisivat tappaneet eivät olisi tappaneet PASSIIVI olisi tapettu ei olisi tapettu A k t i i v i n p o t e n t i a a l i n PREESENS minä tappanen en tappane sinä tappanet et tappane hän tappanee ei tappane me tappanemme emme tappane te tappanette ette tappane he tappanevat eivät tappane PASSIIVI tapettaneen ei tapettane PERFEKTI lienen tappanut en liene tappanut lienet tappanut et liene tappanut lienee tappanut ei liene tappanut lienemme tappaneet emme liene tappaneet lienette tappaneet ette liene tappaneet lienevät tappaneet eivät liene tappaneet PASSIIVI lienee tapettu ei liene tapettu A k t i i v i n i m p e r a t i i v i n PREESENS (sinä) tapa älä tapa (hän) tappakoon älköön tappako (me) tappakaamme älkäämme tappako (te) tappakaa älkää tappako (he) tappakoot älkööt tappako PASSIIVI tapettakoon älköön tapettako PERFEKTI ole tappanut älä ole tappanut olkoon tappanut älköön olko tappanut olkaamme tappaneet älkäämme olko tappaneet olkaa tappaneet älkää olko tappaneet olkoon tappaneet älkööt olko tappaneet PASSIIVI olkoon tapettu älköön olko tapettu V e r b i n n o m i n a a l i m u o d o t I INFINITIIVI II INFINITIIVI Lyhyempi muoto: inessiivi tappaessa tappaa instruktiivi tappaen Pitempi muoto: Passiivi tappaakseni inessiivi tapettaessa tappaaksesi tappaakseen tappaaksemme tappaaksenne tappaakseen III INFINITIIVI IV INFINITIIVI inessiivi tappamassa nominatiivi tappaminen elatiivi tappamasta partitiivi tappamista illatiivi tappamaan adessiivi tappamalla abessiivi tappamatta I PARTISIIPPI instruktiivi tappaman aktiivi tappava passiivi tapettava Passiivi instruktiivi tapettaman II PARTISIIPPI aktiivi tappanut passiivi tapettu

TARJETA

A k t i i v i n i n d i k a t i i v i n PREESENS KIELTOMUOTO minä tarkenen en tarkene sinä tarkenet et tarkene hän tarkenee ei tarkene me tarkenemme emme tarkene te tarkenette ette tarkene he tarkenevat eivät tarkene PASSIIVI tarjetaan ei tarjeta IMPERFEKTI tarkenin en tarjennut tarkenit et tarjennut tarkeni ei tarjennut tarkenimme emme tarjenneet tarkenitte ette tarjenneet tarkenivat eivät tarjenneet PASSIIVI tarjettiin ei tarjettu PERFEKTI olen tarjennut en ole tarjennut olet tarjennut et ole tarjennut on tarjennut ei ole tarjennut olemme tarjenneet emme ole tarjenneet olette tarjenneet ette ole tarjenneet ovat tarjenneet eivät ole tarjenneet PASSIIVI on tarjettu ei ole tarjettu PLUSKVAMPERFEKTI olin tarjennut en ollut tarjennut olit tarjennut et ollut tarjennut oli tarjennut ei ollut tarjennut olimme tarjenneet emme olleet tarjenneet olitte tarjenneet ette olleet tarjenneet olivat tarjenneet eivät olleet tarjenneet PASSIIVI oli tarjettu ei ollut tarjettu A k t i i v i n k o n d i t i o n a a l i n PREESENS minä tarkenisin en tarkenisi sinä tarkenisit et tarkenisi hän tarkenisi ei tarkenisi me tarkenisimme emme tarkenisi te tarkenisite ette tarkenisi he tarkenisivat eivät tarkenisi PASSIIVI tarjettaisiin ei tarjettaisi PERFEKTI olisin tarjennut en olisi tarjennut olisit tarjennut et olisi tarjennut olisi tarjennut ei olisi tarjennut olisimme tarjenneet emme olisi tarjenneet olisitte tarjenneet ette olisi tarjenneet olisivat tarjenneet eivät olisi tarjenneet PASSIIVI olisi tarjettu ei olisi tarjettu A k t i i v i n p o t e n t i a a l i n PREESENS minä tarjennen en tarjenne sinä tarjennet et tarjenne hän tarjennee ei tarjenne me tarjennemme emme tarjenne te tarjennette ette tarjenne he tarjennevat eivät tarjenne PASSIIVI tarjettaneen ei tarjettane PERFEKTI lienen tarjennut en liene tarjennut lienet tarjennut et liene tarjennut lienee tarjennut ei liene tarjennut lienemme tarjenneet emme liene tarjenneet lienette tarjenneet ette liene tarjenneet lienevät tarjenneet eivät liene tarjenneet PASSIIVI lienee tarjettu ei liene tarjettu A k t i i v i n i m p e r a t i i v i n PREESENS (sinä) tarkene älä tarkene (hän) tarjetkoon älköön tarjetko (me) tarjetkaamme älkäämme tarjetko (te) tarjetkaa älkää tarjetko (he) tarjetkoot älkööt tarjetko PASSIIVI tarjettakoon älköön tarjettako PERFEKTI ole tarjennut älä ole tarjennut olkoon tarjennut älköön olko tarjennut olkaamme tarjenneet älkäämme olko tarjenneet olkaa tarjenneet älkää olko tarjenneet olkoot tarjenneet älkööt olko tarjenneet PASSIIVI olkoon tarjettu älköön olko tarjettu V e r b i n n o m i n a a l i m u o d o t I INFINITIIVI II INFINITIIVI Lyhyempi muoto: inessiivi tarjetessa tarjeta instruktiivi tarjeten Pitempi muoto: Passiivi tarjetakseni inessiivi tarjettaessa tarjetaksesi tarjetakseen tarjetaksemme tarjetaksenne tarjetakseen III INFINITIIVI IV INFINITIIVI inessiivi tarkenemassa nominatiivi tarkeneminen elatiivi tarkenemasta partitiivi tarkenemista illatiivi tarkenemaan adessiivi tarkenemalla abessiivi tarkenematta I PARTISIIPPI instruktiivi tarkeneman aktiivi tarkeneva passiivi tarjettava Passiivi instruktiivi tarjettaman II PARTISIIPPI aktiivi tarjennut passiivi tarjettu

TARJOTA

A k t i i v i n i n d i k a t i i v i n PREESENS KIELTOMUOTO minä tarjoan en tarjoa sinä tarjoat et tarjoa hän tarjoa ei tarjoa me tarjoamme emme tarjoa te tarjoatte ette tarjoa he tarjoavat eivät tarjoa PASSIIVI tarjotaan ei tarjota IMPERFEKTI tarjosin en tarjonnut tarjosit et tarjonnut tarjosi ei tarjonnut tarjosimme emme tarjonneet tarjositte ette tarjonneet tarjosivat eivät tarjonneet PASSIIVI tarjottiin ei tarjottu PERFEKTI olen tarjonnut en ole tarjonnut olet tarjonnut et ole tarjonnut on tarjonnut ei ole tarjonnut olemme tarjonneet emme ole tarjonneet olette tarjonneet ette ole tarjonneet ovat tarjonneet eivät ole tarjonneet PASSIIVI on tarjottu ei ole tarjottu PLUSKVAMPERFEKTI olin tarjonnut en ollut tarjonnut olit tarjonnut et ollut tarjonnut oli tarjonnut ei ollut tarjonnut olimme tarjonneet emme olleet tarjonneet olitte tarjonneet ette olleet tarjonneet olivat tarjonneet eivät olleet tarjonneet PASSIIVI oli tarjottu ei ollut tarjottu A k t i i v i n k o n d i t i o n a a l i n PREESENS minä tarjoaisin en tarjoaisi sinä tarjoaisit et tarjoaisi hän tarjoaisi ei tarjoaisi me tarjoaisimme emme tarjoaisi te tarjoaisite ette tarjoaisi he tarjoaisivat eivät tarjoaisi PASSIIVI tarjottaisiin ei tarjottaisi PERFEKTI olisin tarjonnut en olisi tarjonnut olisit tarjonnut et olisi tarjonnut olisi tarjonnut ei olisi tarjonnut olisimme tarjonneet emme olisi tarjonneet olisitte tarjonneet ette olisi tarjonneet olisivat tarjonneet eivät olisi tarjonneet PASSIIVI olisi tarjottu ei olisi tarjottu A k t i i v i n p o t e n t i a a l i n PREESENS minä tarjonnen en tarjonne sinä tarjonnet et tarjonne hän tarjonnee ei tarjonne me tarjonnemme emme tarjonne te tarjonnette ette tarjonne he tarjonnevat eivät tarjonne PASSIIVI tarjottaneen ei tarjottane PERFEKTI lienen tarjonnut en liene tarjonnut lienet tarjonnut et liene tarjonnut lienee tarjonnut ei liene tarjonnut lienemme tarjonneet emme liene tarjonneet lienette tarjonneet ette liene tarjonneet lienevät tarjonneet eivät liene tarjonneet PASSIIVI lienee tarjottu ei liene tarjottu A k t i i v i n i m p e r a t i i v i n PREESENS (sinä) tarjoa älä tarjoa (hän) tarjotkoon älköön tarjotko (me) tarjotkaamme älkäämme tarjotko (te) tarjotkaa älkää tarjotko (he) tarjotkoot älkööt tarjotko PASSIIVI tarjottakoon älköön tarjottako PERFEKTI ole tarjonnut älä ole tarjonnut olkoon tarjonnut älköön olko tarjonnut olkaamme tarjonneet älkäämme olko tarjonneet olkaa tarjonneet älkää olko tarjonneet olkoot tarjonneet älkööt olko tarjonneet PASSIIVI olkoon tarjottu älköön olko tarjottu V e r b i n n o m i n a a l i m u o d o t I INFINITIIVI II INFINITIIVI Lyhyempi muoto: inessiivi tarjotessa tarjota instruktiivi tarjoten Pitempi muoto: Passiivi tarjotakseni inessiivi tarjottaessa tarjotaksesi tarjotakseen tarjotaksemme tarjotaksenne tarjotakseen III INFINITIIVI IV INFINITIIVI inessiivi tarjoamassa nominatiivi tarjoaminen elatiivi tarjoamasta partitiivi tarjoamista illatiivi tarjoamaan adessiivi tarjoamalla abessiivi tarjoamatta I PARTISIIPPI instruktiivi tarjoaman aktiivi tarjoaeva passiivi tarjottava Passiivi instruktiivi tarjottaman II PARTISIIPPI aktiivi tarjonnut passiivi tarjottu

TARKASTAA

A k t i i v i n i n d i k a t i i v i n PREESENS KIELTOMUOTO minä tarkastan en tarkasta sinä tarkastat et tarkasta hän tarkastaa ei tarkasta me tarkastamme emme tarkasta te tarkastatte ette tarkasta he tarkastavat eivät tarkasta PASSIIVI tarkastetaan ei tarkasteta IMPERFEKTI tarkastin en tarkastanut tarkastit et tarkastanut tarkasti ei tarkastanut tarkastimme emme tarkastaneet tarkastitte ette tarkastaneet tarkastivat eivät tarkastaneet PASSIIVI tarkastettiin ei tarkastettu PERFEKTI olen tarkastanut en ole tarkastanut olet tarkastanut et ole tarkastanut on tarkastanut ei ole tarkastanut olemme tarkastaneet emme ole tarkastaneet olette tarkastaneet ette ole tarkastaneet ovat tarkastaneet eivät ole tarkastaneet PASSIIVI on tarkastettu ei ole tarkastettu PLUSKVAMPERFEKTI olin tarkastanut en ollut tarkastanut olit tarkastanut et ollut tarkastanut oli tarkastanut ei ollut tarkastanut olimme tarkastaneet emme olleet tarkastaneet olitte tarkastaneet ette olleet tarkastaneet olivat tarkastaneet eivät olleet tarkastaneet PASSIIVI oli tarkastettu ei ollut tarkastettu A k t i i v i n k o n d i t i o n a a l i n PREESENS minä tarkastaisin en tarkastaisi sinä tarkastaisit et tarkastaisi hän tarkastaisi ei tarkastaisi me tarkastaisimme emme tarkastaisi te tarkastaisitte ette tarkastaisi he tarkastaisivat eivät tarkastaisi PASSIIVI tarkastettaisiin ei tarkastettaisi PERFEKTI olisin tarkastanut en olisi tarkastanut olisit tarkastanut et olisi tarkastanut olisi tarkastanut ei olisi tarkastanut olisimme tarkastaneet emme olisi tarkastaneet olisitte tarkastaneet ette olisi tarkastaneet olisivat tarkastaneet eivät olisi tarkastaneet PASSIIVI olisi tarkastettu ei olisi tarkastettu A k t i i v i n p o t e n t i a a l i n PREESENS minä tarkastanen en tarkastane sinä tarkastanet et tarkastane hän tarkastanee ei tarkastane me tarkastanemme emme tarkastane te tarkastanette ette tarkastane he tarkastanevat eivät tarkastane PASSIIVI tarkastettaneen ei tarkastettane PERFEKTI lienen tarkastanut en liene tarkastanut lienet tarkastanut et liene tarkastanut lienee tarkastanut ei liene tarkastanut lienemme tarkastaneet emme liene tarkastaneet lienette tarkastaneet ette liene tarkastaneet lienevät tarkastaneet eivät liene tarkastaneet PASSIIVI lienee tarkastettu ei liene tarkastettu A k t i i v i n i m p e r a t i i v i n PREESENS (sinä) tarkasta älä tarkasta (hän) tarkastakoon älköön tarkastako (me) tarkastakaamme älkäämme tarkastako (te) tarkastakaa älkää tarkastako (he) tarkastakoot älkööt tarkastako PASSIIVI tarkastettakoon älköön tarkastettako PERFEKTI ole tarkastanut älä ole tarkastanut olkoon tarkastanut älköön olko tarkastanut olkaamme tarkastaneet älkäämme olko tarkastaneet olkaa tarkastaneet älkää olko tarkastaneet olkoot tarkastaneet älkööt olko tarkastaneet PASSIIVI olkoon tarkastettu älköön olko tarkastettu V e r b i n n o m i n a a l i m u o d o t I INFINITIIVI II INFINITIIVI Lyhyempi muoto: inessiivi tarkastaessa tarkastaa instruktiivi tarkastaen Pitempi muoto: Passiivi tarkastaakseni inessiivi tarkastettaessa tarkastaaksesi tarkastaakseen tarkastaaksemme tarkastaaksenne tarkastaakseen III INFINITIIVI IV INFINITIIVI inessiivi tarkastamassa nominatiivi tarkastaminen elatiivi tarkastamasta partitiivi tarkastamista illatiivi tarkastamaan adessiivi tarkastamalla abessiivi tarkastamatta I PARTISIIPPI instruktiivi tarkastaman aktiivi tarkastava passiivi tarkastettava Passiivi instruktiivi tarkastettaman II PARTISIIPPI aktiivi tarkastanut passiivi tarkastettu

TARKASTELLA

A k t i i v i n i n d i k a t i i v i n PREESENS KIELTOMUOTO minä tarkastelen en tarkastele sinä tarkastelet et tarkastele hän tarkastelee ei tarkastele me tarkastelemme emme tarkastele te tarkastelette ette tarkastele he tarkastelevat eivät tarkastele PASSIIVI tarkastellaan ei tarkastella IMPERFEKTI tarkastelin en tarkastellut tarkastelit et tarkastellut tarkasteli ei tarkastellut tarkastelimme emme tarkastelleet tarkastelitte ette tarkastelleet tarkastelivat eivät tarkastelleet PASSIIVI tarkasteltiin ei tarkasteltu PERFEKTI olen tarkastellut en ole tarkastellut olet tarkastellut et ole tarkastellut on tarkastellut ei ole tarkastellut olemme tarkastelleet emme ole tarkastelleet olette tarkastelleet ette ole tarkastelleet ovat tarkastelleet eivät ole tarkastelleet PASSIIVI on tarkasteltu ei ole tarkasteltu PLUSKVAMPERFEKTI olin tarkastellut en ollut tarkastellut olit tarkastellut et ollut tarkastellut oli tarkastellut ei ollut tarkastellut olimme tarkastelleet emme olleet tarkastelleet olitte tarkastelleet ette olleet tarkastelleet olivat tarkastelleet eivät olleet tarkastelleet PASSIIVI oli tarkasteltu ei ollut tarkasteltu A k t i i v i n k o n d i t i o n a a l i n PREESENS minä tarkastelisin en tarkastelisi sinä tarkastelisit et tarkastelisi hän tarkastelisi ei tarkastelisi me tarkastelisimme emme tarkastelisi te tarkastelisitte ette tarkastelisi he tarkastelisivat eivät tarkastelisi PASSIIVI tarkasteltaisiin ei tarkasteltaisi PERFEKTI olisin tarkastellut en olisi tarkastellut olisit tarkastellut et olisi tarkastellut olisi tarkastellut ei olisi tarkastellut olisimme tarkastelleet emme olisi tarkastelleet olisitte tarkastelleet ette olisi tarkastelleet olisivat tarkastelleet eivät olisi tarkastelleet PASSIIVI olisi tarkasteltu ei olisi tarkasteltu A k t i i v i n p o t e n t i a a l i n PREESENS minä tarkastellen en tarkastelle sinä tarkastellet et tarkastelle hän tarkastellee ei tarkastelle me tarkastellemme emme tarkastelle te tarkastellette ette tarkastelle he tarkastellevat eivät tarkastelle PASSIIVI tarkasteltaneen ei tarkasteltane PERFEKTI lienen tarkastellut en liene tarkastellut lienet tarkastellut et liene tarkastellut lienee tarkastellut ei liene tarkastellut lienemme tarkastelleet emme liene tarkastelleet lienette tarkastelleet ette liene tarkastelleet lienevät tarkastelleet eivät liene tarkastelleet PASSIIVI lienee tarkasteltu ei liene tarkasteltu A k t i i v i n i m p e r a t i i v i n PREESENS (sinä) tarkastele älä tarkastele (hän) tarkastelkoon älköön tarkastelko (me) tarkastelkaamme älkäämme tarkastelko (te) tarkastelkaa älkää tarkastelko (he) tarkastelkoot älkööt tarkastelko PASSIIVI tarkasteltakoon älköön tarkasteltako PERFEKTI ole tarkastellut älä ole tarkastellut olkoon tarkastellut älköön olko tarkastellut olkaamme tarkastelleet älkäämme olko tarkastelleet olkaa tarkastelleet älkää olko tarkastelleet olkoot tarkastelleet älkööt olko tarkastelleet PASSIIVI olkoon tarkasteltu älköön olko tarkasteltu V e r b i n n o m i n a a l i m u o d o t I INFINITIIVI II INFINITIIVI Lyhyempi muoto: inessiivi tarkastellessa tarkastella instruktiivi tarkastellen Pitempi muoto: Passiivi tarkastellakseni inessiivi tarkasteltaessa tarkastellaksesi tarkastellakseen tarkastellaksemme tarkastellaksenne tarkastellakseen III INFINITIIVI IV INFINITIIVI inessiivi tarkastelemassa nominatiivi tarkasteleminen elatiivi tarkastelemasta partitiivi tarkastelemista illatiivi tarkastelemaan adessiivi tarkastelemalla abessiivi tarkastelematta I PARTISIIPPI instruktiivi tarkasteleman aktiivi tarkasteleva passiivi tarkasteltava Passiivi instruktiivi tarkasteltaman II PARTISIIPPI aktiivi tarkastellut passiivi tarkasteltu

TARKISTAA

A k t i i v i n i n d i k a t i i v i n PREESENS KIELTOMUOTO minä tarkistan en tarkista sinä tarkistat et tarkista hän tarkistaa ei tarkista me tarkistamme emme tarkista te tarkistatte ette tarkista he tarkistavat eivät tarkista PASSIIVI tarkistetaan ei tarkisteta IMPERFEKTI tarkistin en tarkistanut tarkistit et tarkistanut tarkisti ei tarkistanut tarkistimme emme tarkistaneet tarkistitte ette tarkistaneet tarkistivat eivät tarkistaneet PASSIIVI tarkistettiin ei tarkistettu PERFEKTI olen tarkistanut en ole tarkistanut olet tarkistanut et ole tarkistanut on tarkistanut ei ole tarkistanut olemme tarkistaneet emme ole tarkistaneet olette tarkistaneet ette ole tarkistaneet ovat tarkistaneet eivät ole tarkistaneet PASSIIVI on tarkistettu ei ole tarkistettu PLUSKVAMPERFEKTI olin tarkistanut en ollut tarkistanut olit tarkistanut et ollut tarkistanut oli tarkistanut ei ollut tarkistanut olimme tarkistaneet emme olleet tarkistaneet olitte tarkistaneet ette olleet tarkistaneet olivat tarkistaneet eivät olleet tarkistaneet PASSIIVI oli tarkistettu ei ollut tarkistettu A k t i i v i n k o n d i t i o n a a l i n PREESENS minä tarkistaisin en tarkistaisi sinä tarkistaisit et tarkistaisi hän tarkistaisi ei tarkistaisi me tarkistaisimme emme tarkistaisi te tarkistaisitte ette tarkistaisi he tarkistaisivat eivät tarkistaisi PASSIIVI tarkistettaisiin ei tarkistettaisi PERFEKTI olisin tarkistanut en olisi tarkistanut olisit tarkistanut et olisi tarkistanut olisi tarkistanut ei olisi tarkistanut olisimme tarkistaneet emme olisi tarkistaneet olisitte tarkistaneet ette olisi tarkistaneet olisivat tarkistaneet eivät olisi tarkistaneet PASSIIVI olisi tarkistettu ei olisi tarkistettu A k t i i v i n p o t e n t i a a l i n PREESENS minä tarkistanen en tarkistane sinä tarkistanet et tarkistane hän tarkistanee ei tarkistane me tarkistanemme emme tarkistane te tarkistanette ette tarkistane he tarkistanevat eivät tarkistane PASSIIVI tarkistettaneen ei tarkistettane PERFEKTI lienen tarkistanut en liene tarkistanut lienet tarkistanut et liene tarkistanut lienee tarkistanut ei liene tarkistanut lienemme tarkistaneet emme liene tarkistaneet lienette tarkistaneet ette liene tarkistaneet lienevät tarkistaneet eivät liene tarkistaneet PASSIIVI lienee tarkistettu ei liene tarkistettu A k t i i v i n i m p e r a t i i v i n PREESENS (sinä) tarkista älä tarkista (hän) tarkistakoon älköön tarkistako (me) tarkistakaamme älkäämme tarkistako (te) tarkistakaa älkää tarkistako (he) tarkistakoot älkööt tarkistako PASSIIVI tarkistettakoon älköön tarkistettako PERFEKTI ole tarkistanut älä ole tarkistanut olkoon tarkistanut älköön olko tarkistanut olkaamme tarkistaneet älkäämme olko tarkistaneet olkaa tarkistaneet älkää olko tarkistaneet olkoot tarkistaneet älkööt olko tarkistaneet PASSIIVI olkoon tarkistettu älköön olko tarkistettu V e r b i n n o m i n a a l i m u o d o t I INFINITIIVI II INFINITIIVI Lyhyempi muoto: inessiivi tarkistaessa tarkistaa instruktiivi tarkistaen Pitempi muoto: Passiivi tarkistaakseni inessiivi tarkistettaessa tarkistaaksesi tarkistaakseen tarkistaaksemme tarkistaaksenne tarkistaakseen III INFINITIIVI IV INFINITIIVI inessiivi tarkistamassa nominatiivi tarkistaminen elatiivi tarkistamasta partitiivi tarkistamista illatiivi tarkistamaan adessiivi tarkistamalla abessiivi tarkistamatta I PARTISIIPPI instruktiivi tarkistaman aktiivi tarkistava passiivi tarkistettava Passiivi instruktiivi tarkistettaman II PARTISIIPPI aktiivi tarkistanut passiivi tarkistettu

TARKKAILLA

A k t i i v i n i n d i k a t i i v i n PREESENS KIELTOMUOTO minä tarkkailen en tarkkaile sinä tarkkailet et tarkkaile hän tarkkailee ei tarkkaile me tarkkailemme emme tarkkaile te tarkkailette ette tarkkaile he tarkkailevat eivät tarkkaile PASSIIVI tarkkaillaan ei tarkkailla IMPERFEKTI tarkkailin en tarkkaillut tarkkailit et tarkkaillut tarkkaili ei tarkkaillut tarkkailimme emme tarkkailleet tarkkailitte ette tarkkailleet tarkkailivat eivät tarkkailleet PASSIIVI tarkkailtiin ei tarkkailtu PERFEKTI olen tarkkaillut en ole tarkkaillut olet tarkkaillut et ole tarkkaillut on tarkkaillut ei ole tarkkaillut olemme tarkkailleet emme ole tarkkailleet olette tarkkailleet ette ole tarkkailleet ovat tarkkailleet eivät ole tarkkailleet PASSIIVI on tarkkailtu ei ole tarkkailtu PLUSKVAMPERFEKTI olin tarkkaillut en ollut tarkkaillut olit tarkkaillut et ollut tarkkaillut oli tarkkaillut ei ollut tarkkaillut olimme tarkkailleet emme olleet tarkkailleet olitte tarkkailleet ette olleet tarkkailleet olivat tarkkailleet eivät olleet tarkkailleet PASSIIVI oli tarkkailtu ei ollut tarkkailtu A k t i i v i n k o n d i t i o n a a l i n PREESENS minä tarkkailisin en tarkkailisi sinä tarkkailisit et tarkkailisi hän tarkkailisi ei tarkkailisi me tarkkailisimme emme tarkkailisi te tarkkailisitte ette tarkkailisi he tarkkailisivat eivät tarkkailisi PASSIIVI tarkkailtaisiin ei tarkkailtaisi PERFEKTI olisin tarkkaillut en olisi tarkkaillut olisit tarkkaillut et olisi tarkkaillut olisi tarkkaillut ei olisi tarkkaillut olisimme tarkkailleet emme olisi tarkkailleet olisitte tarkkailleet ette olisi tarkkailleet olisivat tarkkailleet eivät olisi tarkkailleet PASSIIVI olisi tarkkailtu ei olisi tarkkailtu A k t i i v i n p o t e n t i a a l i n PREESENS minä tarkkaillen en tarkkaille sinä tarkkaillet et tarkkaille hän tarkkaillee ei tarkkaille me tarkkaillemme emme tarkkaille te tarkkaillette ette tarkkaille he tarkkaillevat eivät tarkkaille PASSIIVI tarkkailtaneen ei tarkkailtane PERFEKTI lienen tarkkaillut en liene tarkkaillut lienet tarkkaillut et liene tarkkaillut lienee tarkkaillut ei liene tarkkaillut lienemme tarkkailleet emme liene tarkkailleet lienette tarkkailleet ette liene tarkkailleet lienevät tarkkailleet eivät liene tarkkailleet PASSIIVI lienee tarkkailtu ei liene tarkkailtu A k t i i v i n i m p e r a t i i v i n PREESENS (sinä) tarkkaile älä tarkkaile (hän) tarkkailkoon älköön tarkkailko (me) tarkkailkaamme älkäämme tarkkailko (te) tarkkailkaa älkää tarkkailko (he) tarkkailkoot älkööt tarkkailko PASSIIVI tarkkailtakoon älköön tarkkailtako PERFEKTI ole tarkkaillut älä ole tarkkaillut olkoon tarkkaillut älköön olko tarkkaillut olkaamme tarkkailleet älkäämme olko tarkkailleet olkaa tarkkailleet älkää olko tarkkailleet olkoot tarkkailleet älkööt olko tarkkailleet PASSIIVI olkoon tarkkailtu älköön olko tarkkailtu V e r b i n n o m i n a a l i m u o d o t I INFINITIIVI II INFINITIIVI Lyhyempi muoto: inessiivi tarkkaillessa tarkkailla instruktiivi tarkkaillen Pitempi muoto: Passiivi tarkkaillakseni inessiivi tarkkailtaessa tarkkaillaksesi tarkkaillakseen tarkkaillaksemme tarkkaillaksenne tarkkaillakseen III INFINITIIVI IV INFINITIIVI inessiivi tarkkailemassa nominatiivi tarkkaileminen elatiivi tarkkailemasta partitiivi tarkkailemista illatiivi tarkkailemaan adessiivi tarkkailemalla abessiivi tarkkailematta I PARTISIIPPI instruktiivi tarkkaileman aktiivi tarkkaileva passiivi tarkkailtava Passiivi instruktiivi tarkkailtaman II PARTISIIPPI aktiivi tarkkaillut passiivi tarkkailtu

TARKOITTAA

A k t i i v i n i n d i k a t i i v i n PREESENS KIELTOMUOTO minä tarkoitan en tarkoita sinä tarkoitat et tarkoita hän tarkoittaa ei tarkoita me tarkoitamme emme tarkoita te tarkoitatte ette tarkoita he tarkoittavat eivät tarkoita PASSIIVI tarkoitetaan ei tarkoiteta IMPERFEKTI tarkoitin en tarkoittanut tarkoitit et tarkoittanut tarkoitti ei tarkoittanut tarkoitimme emme tarkoittaneet tarkoititte ette tarkoittaneet tarkoittivat eivät tarkoittaneet PASSIIVI tarkoitettiin ei tarkoitettu PERFEKTI olen tarkoittanut en ole tarkoittanut olet tarkoittanut et ole tarkoittanut on tarkoittanut ei ole tarkoittanut olemme tarkoittaneet emme ole tarkoittaneet olette tarkoittaneet ette ole tarkoittaneet ovat tarkoittaneet eivät ole tarkoittaneet PASSIIVI on tarkoitettu ei ole tarkoitettu PLUSKVAMPERFEKTI olin tarkoittanut en ollut tarkoittanut olit tarkoittanut et ollut tarkoittanut oli tarkoittanut ei ollut tarkoittanut olimme tarkoittaneet emme olleet tarkoittaneet olitte tarkoittaneet ette olleet tarkoittaneet olivat tarkoittaneet eivät olleet tarkoittaneet PASSIIVI oli tarkoitettu ei ollut tarkoitettu A k t i i v i n k o n d i t i o n a a l i n PREESENS minä tarkoittaisin en tarkoittaisi sinä tarkoittaisit et tarkoittaisi hän tarkoittaisi ei tarkoittaisi me tarkoittaisimme emme tarkoittaisi te tarkoittaisitte ette tarkoittaisi he tarkoittaisivat eivät tarkoittaisi PASSIIVI tarkoitettaisiin ei tarkoitettaisi PERFEKTI olisin tarkoittanut en olisi tarkoittanut olisit tarkoittanut et olisi tarkoittanut olisi tarkoittanut ei olisi tarkoittanut olisimme tarkoittaneet emme olisi tarkoittaneet olisitte tarkoittaneet ette olisi tarkoittaneet olisivat tarkoittaneet eivät olisi tarkoittaneet PASSIIVI olisi tarkoitettu ei olisi tarkoitettu A k t i i v i n p o t e n t i a a l i n PREESENS minä tarkoittanen en tarkoittane sinä tarkoittanet et tarkoittane hän tarkoittanee ei tarkoittane me tarkoittanemme emme tarkoittane te tarkoittanette ette tarkoittane he tarkoittanevat eivät tarkoittane PASSIIVI tarkoitettaneen ei tarkoitettane PERFEKTI lienen tarkoittanut en liene tarkoittanut lienet tarkoittanut et liene tarkoittanut lienee tarkoittanut ei liene tarkoittanut lienemme tarkoittaneet emme liene tarkoittaneet lienette tarkoittaneet ette liene tarkoittaneet lienevät tarkoittaneet eivät liene tarkoittaneet PASSIIVI lienee tarkoitettu ei liene tarkoitettu A k t i i v i n i m p e r a t i i v i n PREESENS (sinä) tarkoita älä tarkoita (hän) tarkoittakoon älköön tarkoittako (me) tarkoittakaamme älkäämme tarkoittako (te) tarkoittakaa älkää tarkoittako (he) tarkoittakoot älkööt tarkoittako PASSIIVI tarkoitettakoon älköön tarkoitettako PERFEKTI ole tarkoittanut älä ole tarkoittanut olkoon tarkoittanut älköön olko tarkoittanut olkaamme tarkoittaneet älkäämme olko tarkoittaneet olkaa tarkoittaneet älkää olko tarkoittaneet olkoot tarkoittaneet älkööt olko tarkoittaneet PASSIIVI olkoon tarkoitettu älköön olko tarkoitettu V e r b i n n o m i n a a l i m u o d o t I INFINITIIVI II INFINITIIVI Lyhyempi muoto: inessiivi tarkoittaessa tarkoittaa instruktiivi tarkoittaen Pitempi muoto: Passiivi tarkoittaakseni inessiivi tarkoitettaessa tarkoittaaksesi tarkoittaakseen tarkoittaaksemme tarkoittaaksenne tarkoittaakseen III INFINITIIVI IV INFINITIIVI inessiivi tarkoittamassa nominatiivi tarkoittaminen elatiivi tarkoittamasta partitiivi tarkoittamista illatiivi tarkoittamaan adessiivi tarkoittamalla abessiivi tarkoittamatta I PARTISIIPPI instruktiivi tarkoittaman aktiivi tarkoittava passiivi tarkoitettava Passiivi instruktiivi tarkoitettaman II PARTISIIPPI aktiivi tarkoittanut passiivi tarkoitettu